Prof. Dr. Jörg Gutsche

Teaching and research areas

  • Marketing (especially price management, product management, brand management and relationship marketing)
  • Corporate management (especially strategic management and management consulting)
  • Data Science  

Vita

Jörg Gutsche holds a professorship in Marketing and Corporate Management at the Business School at Trier University of Applied Sciences. In this role, he is responsible for the topics of price management, product management, brand management, relationship marketing, corporate management and data science.

Previously, Jörg worked for many years as a management consultant, first as an associate at The Boston Consulting Group, then as a director at Simon-Kucher & Partners and most recently as a freelancer. In these positions, he acquired and managed numerous strategy and marketing projects - including over two years in other European countries, Asia and the USA.

In addition, Jörg also has experience as a line manager. Among other things, as Head of Risk and Pricing Methods at a German retail bank, he was responsible for the central analytical processes and methods for risk and price management.

Jörg studied industrial engineering at the Karlsruhe Institute of Technology and did his doctorate on the economics of open source software at the Faculty of Economics and Law at the University of Mannheim. In his spare time, he is a passionate backgammon player and enjoys reading, preferably fiction and historical non-fiction.

LinkedIn profile

Publications

Articles in journals and anthologies
  • Schmäh, M. / Gutsche, J. / Schuckert, M. / Mayer, C. / Musch, J. / Spindler, V. / Weidemann, C. (2022): Teamvergütung als Modell der Zukunft, Marketing Review St. Gallen, 39. Jg., Heft 1, S. 888-895. 
  • Gutsche, J. / Vogt, M. (2020): Data Mining, WISU - Das Wirtschaftsstudium, 48. Jg., Heft 5, S. 566-572.
  • Gutsche, J. (2018): Kundennutzenmodelle im B2B-Vertrieb von E-Marktplätzen, Sales Excellence, 27. Jg., Heft 6, S. 10-15.
  • Gutsche, J. / Sylla, S. (2018): Success Factors of Crowdfunding Projects on the Kickstarter Platform, in: Bakırcı, F., / Heupel, T. / Kocagöz, O. / Özen, Ü. (Hrsg.), German-Turkish Perspectives on IT and Innovation Management, Wiesbaden, Springer Gabler, S. 361-374.
  • Gutsche, J. / Schmäh, M. / Burchard, U. (2017): Mehr Kompetenz bei Preisverhandlungen, Sales Management Review, 16. Jg., Heft 6, S. 84-90.
  • Gutsche, J. / Löber, G. / Nagel, C. / Schmäh, M. (2017): ROMI-Quantifizierung mittels des digitalen Schattens, Marketing Review St. Gallen, 34. Jg., Heft 4, S. 76-83.
  • Schmäh, M. / Gutsche, J. (2017): Digital Value Selling - Status Quo and Opportunities, in: Rossmann, A. / Zimmermann, A. (Hrsg.), Digital Enterprise Computing (DEC 2017), Lecture Notes in Informatics, Band P-272, S. 171-182.
  • Gutsche, J. / Hilden, T. (2016): Needs-based Segmentation of the German Smartphone Market and Its Implications for Profitable Product Design, Journal of Business and Economics, 7. Jg., Heft 7, S. 1048-1058.
  • Schmäh, M. / Gutsche, J. (2016): Die Metamorphose der Discounter, Marke 41, 9. Jg., Heft 5, S. 56-59.
  • Schmäh, M. / Gutsche, J. (2016): Die Mär von der Instantmotivation, Sales Management Review, 15. Jg., Heft 2, S. 58-63.
  • Schmäh, M. / Gutsche, J. / Meyer-Gossner, M. (2015): Wie Soft Skills und Social Business das Account Management revolutionieren, in: Fließ, S. / Haase, M. / Jacob, F. / Ehret, M. (Hrsg.), Kundenintegration und Leistungslehre, Wiesbaden, Springer Gabler, S. 405-425.
  • Gutsche, J. / Königshausen, R. / Wübker, G. (2013): Privatkundengeschäft - Strategische Positionierung durch Differenzierung und innovative Produktarchitektur, BankPraktiker, 9. Jg., Heft 4, S. 132-138.
  • Gutsche, J. (2012): Faster Time to Market for New Price Models in Consumer Lending, The Pricing Advisor, Heft 10/2012, S. 5-7.
  • Gutsche, J. / Wübker, G. (2012): Gewinnimpulse durch stringentes Preismanagement, Die Bank, Heft 09/2012, S. 60-65.
  • Bäumler, R. / Gutsche, J. (2008): Auswirkungen von Scoring und risikoorientiertem Pricing auf Verbraucher, Verbraucher und Recht, 23. Jg., Heft 3, S. 81-84.
  • Gutsche, J. (2005): Competition between Open Source and Proprietary Software, and the Scope for Public Policy, in: Scotto, M. / Succi, G. (Hrsg.), Proceedings of the 1st International Conference on Open Source Systems, Genua, ECIG, S. 196-199.
  • Gutsche, J. (2005): Evolution of Open Source Communities, Topics in Economic Analysis & Policy, 5. Jg., Heft 1, Artikel 2.
Articles in newspapers and magazines
  • Baumgarten, J. / Gutsche, J. (2012): Die beratungsfreie Zone, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ausgabe vom 31.10.2012, S. 24.
  • Baumgarten, J. / Gutsche, J. (2012): Partnerwahl mit Verstand, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ausgabe vom 19.04.2012, S. B2.
  • Engelke, J. / Gutsche, J. (2012): Honorarberatung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ausgabe vom 21.03.2012, S. B2.
  • Baumgarten, J. / Gutsche, J. (2011): In der Sisyphos-Falle, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ausgabe vom 14.09.2011, S. B2.
  • Baumgarten, J. / Gutsche, J. / Wübker, G. (2010): Schluss mit der teuren Stangenware, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ausgabe vom 21.10.2010, S. B2.
Refereed internet articles
  • Gutsche, J. (2018): Sieben Gebote für erfolgreiches Crowdfunding, Springer Professional, Wiesbaden, Springer, veröffentlicht am 12.06.2018.
  • Gutsche, J. / Nagel, C. (2017): Die Überschätzung des Online Performance Marketing, Springer Professional, Wiesbaden, Springer, veröffentlicht am 28.07.2017.
  • Gutsche, J. / Nagel, C. (2017): Die Renaissance des Media-Mix-Modeling, Springer Professional, Wiesbaden, Springer, veröffentlicht am 08.03.2017.
  • Gutsche, J. / Schmäh, M. (2016): Preise im Vertrieb besser verhandeln, Springer Professional, Wiesbaden, Springer, veröffentlicht am 21.09.2016.
  • Baumgarten, J. / Gutsche, J. (2011): Building the Fund of the Future, Investment Europe, London, Open Door Media, veröffentlicht am 30.12.2011.
Other publications
  • Wübker, G. / Engelke, J. / Gutsche, J. (2009): Ertragspotentiale nutzen - Innovatives Pricing von Konsumentenkrediten, Financial Services Series, Bonn, Simon-Kucher.
  • Gutsche, J. (2006): Ökonomische Analyse offener Software, Dissertation, Mannheim, Universität Mannheim.
  • Gutsche, J. (2004): Autonome Produktentwicklung durch Konsumenten - Lehren aus der Open-Source-Bewegung, Arbeitspapier, Mannheim, Universität Mannheim.
Prof. Dr. Jörg Gutsche
Prof. Dr. Jörg Gutsche
Professor FB Wirtschaft

Location

Schneidershof | Building K | Room 105

Functions

  • Member of the Faculty Council
  • Head of the Business Management programme (M.A.)
  • Member of the Audit Committee BM
  • Voting member of the Senate
  • Member of the Committee for Higher Education Development
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